Meteen naar de inhoud
MuseoGjalt Walstra

Gjalt Walstra

Gjalt Walstra Zonder titel, hemelsblauw

Over het oeuvre van Gjalt Walstra

Leeuwarden, 1941 – Hoornsterzwaag, 2020

Na zijn studie in Amsterdam had Gjalt Walstra al snel succes als Friese kunstenaar van abstracte landschappen. Ook naast zijn beeldende werk in het atelier was hij actief, onder meer als theatermaker en -vormgever en als leraar. Hij exposeerde in binnen- en buitenland.

Verf en licht

Zijn monochrome doeken schilderde Gjalt Walstra traditioneel, met de kwast. Hij bracht dunne lagen verf op met zichtbare streken in verschillende kleuren over elkaar heen, zodat de verf het licht vangt. Wit is niet wit, in het zwart zit nooit zwart. Grijs bestaat uit allerlei kleuren. Het daglicht doet de kleuren leven. Laag voor laag bouwde Gjalt zijn werken op en laag voor laag ontdekt de kijker de diversiteit in de schijnbare uniformiteit: “Als je lang genoeg kijkt geeft het schilderij zich prijs, dan ga je het zien.”

Zelfs uit zijn donkerste doeken duikt licht op en ontduistert op magische wijze. Changeant als zijde, afhankelijk van onder welke hoek en met welke stemming je het benadert.

Gjalt Walstra: “Bij mijn werk lijkt de verf te ademen, en deze indruk van ademen hangt zeer nauw samen met licht en het geschilderde. Hierin vind ik mijn identiteit. De beweging van het licht is een wezenlijk gegeven bij mijn manier van schilderen. Dit speciale facet is bij kunstlicht, dat statisch is, niet aanwezig. Het schilderij is autonoom. Het schilderij, de architectonische ruimte en de toeschouwer zijn een geheel. Ze zijn als het ware het kunstwerk. Als er eenmaal helderheid is ontstaan, valt alles vanzelf op zijn plaats.”


Wij zijn er trots op dat wij enkele van de kleine olieverfschilderijtjes van Gjalt Walstra op Museo kunnen aanbieden. Als u geïnteresseerd bent in meer, neem dan contact met ons op.


Werken